Vietnam

Fornuftig skjønnhetsideal? Skrevet 9. september 2010

Skjønnhet i vietnam er å være hvitest mulig. Hvit er nemlig synonymt med at du ikke arbeider i solen, noe som igjen er et tegn på rikdom. For å unngå sol dekker de seg til fra topp til tå. Dongerib...

Fieldtrip, studiesenteret og latter. Skrevet 21. oktober 2010

Torsdag for to uker siden dro over halvparten av oss på fieldtrip 'Urban Livelihoods' til Da Nang. Vi deltok på en utrolig god forelesning hos Danang Investment Promotion Center og gjorde diverse m...

Frihet

Siden vi leverte inn gruppeoppgaven klokken halv tre i ettermiddag, har jeg virkelig nydt den herlige følelsen av friheeet! Trekroners baguette med svinekjøtt og grønnsaker, gruppebilde, Randy's Bo...

Studiesenteret

Deilig ettermiddag på studiesenteret sist fredag sammen med disse nydelige jentene.

Det nærmer seg slutten

Om få dager skal gruppeoppgaven leveres inn, og jeg har på følelsen at jeg ikke er den eneste som er litt stressa. Folk sitter inne på rommene sine, dypt nedgravd i bøker og word-dokumenter. Det er...

Gjesteblogg fra Elise: Livet der det leves - en liten åpenbaring i Hues landsby.

Normal 0 21 false false false NO-BOK X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 ...

Ubeskrivelige Ha long Bay

Sist fredag, på ettermiddagen, dro jeg avsted med åtte andre herfra. Vi skulle vært ni, men Benedikte var dessverre kjempedenguesyk. Med såre hjerter dro vi fra henne. <3 Egentlig skulle flyet t...

I dag betalte jeg 200 kroner for en boks makrell i tomat

Etter fem uker hjemmefra, laaangt hjemmefra er det ikke rent mye man fort begynner å savne. Flere og flere samtaler handler om norsk sjokolade, svenske knekkebrød og dansk leverpostei. Selv har jeg...

Children's festival.. og denguefeber

Denne uken har jeg testet ut sikkerthetsnettet vårt her i Vietnam. Både jeg og Jenny, som jeg deler rom med, har vært syke med feber, kvalme og en slapphet uten like. Det har vært mye soving på rom...

Continental Breakfast with dark bread, please

Siden vi studerer uvikling prater vi stadig om å få med oss det autentiske og virkelige Vietnam. Unngå turistfellene. Spise cao lao (svinekjøtt, urter og nudler) og pho (nudlesuppe med biff) på gat...

Cham Island

På lørdag reiste de fleste i studiegruppen vår til Cham Island. Turen gikk fra Hoi An med speedboat og tok omtrent førti minutter. Det aller mest fasinerende guiden vår kunne fortelle var at de 300...

Gamle dansker drikker gammeldansk til frokost

I dag drakk noen gamle dansker gammeldansk til frokost. Etter forelesning tok jeg, Benedikte og Jenny på oss hjelm og solbriller. En dag med elektrisk sykkel kostet tjue kroner. Vi tok fatt på ture...

Jeg skal lære å prate vietnamesisk!

I går prøvde jeg ut kurs i vietnamesisk, og jeg har bestemt meg for å forsette på det. To timer, to ganger i uken blir sikkert krevende med et uviklingsstudie som stadig er like tidkrevende. Alikev...

Vietnamesisk karaoke, helg og fargerike regnfrakker

På torsdag og fredag besøkte vi Woodcarving Village og Vegetable Village. VI hadde med en overflødig turguide, og vi har allerede i dårlig humør da det virkelig begynte å regne. Det var kanskje kle...

Litt om tiden som renner forbi

Nå har jeg snart hvert her i en uke, og allerede føler jeg at "hverdagslivet" mitt her er godt i gang. Allerede har vi hatt to forelesninger på Universitetet her. Denne uken er det Dr. Ch...

Gooooood morning Vietnam!

Hoi An er en ganske liten by med utrolige 70 000 innbyggere på scooter. Alle har scooter, utenom de som sykler eller kjører store biler i de trange gatene. Etterhvert skal vi få oss fine sykler (de...

siden jeg snart skal reise bort langt og lenge

I sammenheng med at reisen min mot Vietnam starter i morgen (!!!!ÅEÅEÅEÅEÅ) har jeg blitt overøset med gaver. Først kom Kristian med en fancy duppeditt (digital bilderamme) som jeg fremdeles er red...

hei stress!

Det er tydeligvis kun trettiåtte dager til avreise fra Oslo. Om trettisyv dager reiser jeg fra huset mitt.Jeg tror det bare er trettifire dager til jeg må si hejdå til han jeg kommer til å savne me...

Det blir Vietnam.

Plutselig bare måtte jeg ta noen seriøse avgjørelser og virkelig gjøre noe. Tanken på å bli hjemme frem til 2011 gjorde meg plutselig veldig kvalm. Jeg orker ikke å være kvalm og sur i et halvt år,...
Ingrid Ping

19, Os i Hordaland

I disse dager handler denne bloggen om livet mitt som student i Hoi An, Vietnam. Jeg studerer Utviklingstudier (kulturstudier.no) Her forteller jeg om en ny og spennende hverdag, oppdagelser og opplevelser i et helt nytt land!